onsdag 19 oktober 2011

Gott. Snabbt. Enkelt.

Om du har sådär en halv kvart på dig att laga nåt som ser fräscht ut, låter fancy och smakar himmelskt så rekommenderar jag grön ärtsoppa med parmesankräm och basilika. Nu äter jag ju inte fisk, men att lägga i en grillad kammussla är nog gott om du gör det här som förrätt i en finmiddag. Har jag för mig. Som sagt, jag håller mig till parmesan för att undvika andnöd.

Du behöver:
En påse ärter
1 1/2 tärning ekologisk hönsbuljong (UTAN konstiga ämnen. Annars hoppar ni buljong.)
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
Basilika
Persilja
Salt och peppar
Vatten
Creme fraiche
Parmesan


Hacka löken och vitlöken fint. Fräs i olja i en kastrull tills löken är genomskinlig och mjuk. Häll på kanske 8 dl vatten eller nåt. I med buljong eller Herbamare eller salt eller alltihop. Koka upp. Häll i ärterna och vänta tills ärterna är gröna och glansiga och vattnet varmt. I med en näve basilikablad och mixa soppan hyfsat slät. Koka upp en sista gång (jag lovar). Salta och peppra om nödvändigt. Under tiden finriver du dryga näven parmesan och blandar med creme fraichen och några vrid på pepparkvarnen.

I en skål, en klick parmesangegg i mitten och så några fina basilikablad på det. Käka med ugnsvarmt bröd eller finncrisp med mycket ost.

8 kommentarer:

Fifi sa...

Sådana här mattips älskar jag! När det kan gå så här snabbt att laga en god rätt finns det liksom ingen ursäkt för att ta en kaklunch.

Linn sa...

Haha! Kaklunch är ju gulligt. Knäckebröd till middag däremot...

Elsalagarmat sa...

Lagade detta idag, hade dock i en påse fryst majs för jag tyckte den blev lite tunn (överdoserade nog buljongen), men det borde jag nog inte gjort för den smakade typ strösocker :D

Ps. Gott med grissini till iaf

Linn sa...

Ja, man får vara lite försiktig med vattnet. Och jag fattar att det blir sött. Prova spenat eller broccoli nästa gång om det blir fel vettja.

The world according to Elsa sa...

Prövad att steka fejkbacon till, sältan blev jättebra. Tack för tipset!

Anonym sa...

förlåt en kanske dum fråga men använder du alltså frysta ärter? Och hur mycket är en påse?
//anna

Linn sa...

Anna: Inga frågor är dumma. Ja, frysta ärter och en påse är väl 500 gram tror jag? Det är standardsizen på Icas ekologiska jag brukar använda och jag har för mig att det är 500 gram. Det är inte så knussligt om det är 400 eller 600 heller.

Anonym sa...

Tack för snabbt svar, hann inte ens glömma att jag hade frågat =)
//anna